Saturday

duit bukan segala-galanya


Sapa yang tak kenal ngan duit ni kan?budak2 yang baru setahun tu pun dah boleh kenai benda yang di namakan duit ni memang tak di nafikan lah duit ni amat penting dalam kehidupan kita semua.Semua orang perlukannya supaya  boleh meneruska kehidupan yang sempurna di dunia ni.Tapi jangan sesekali biarkan duit tu menguasai kita sampai kita lupa diri.Bagi sesetengah orang tu,depa menganggap duit ni lebih penting dari segala galanya pasai depa ingat dengan adanya duit yang banyak,depa boleh  buat apa saja dan boleh dapat apa2 pun yang depa mau..

Ini semua hanya lah sangkaan sesetengah orang ja lah yang sebenarnya ada banyak perkara yang tak boleh di beli dengan wang ringgit.

Kaya mana sekali pun kit .jutawan mana sekali pun kita,walau bertimbun mana sekali pun duit kita,namun kita tak berdaya nak beli perkara2 yang ada kat bawah ni.Apa gunanya duit berjuta juta,tapi kita tak dapat nak memiliki semua perkara2 ni dalam hidup kita kan?


1. KEBAHAGIAAN DIRI SENDIRI

Kita boleh dapat apa saja dengan duit ni kan..betoi dak?tapi boleh ka kita dapat kebahagiaan hati ni dengan dui?

2. KEBAHAGIAAN ANAK ANAK DAN KELUARGA

 Kita boleh bagi kat depa duit untuk beli apa yang depa mau,tapi boleh ka duit tu buat depa rasa bahagia? 

3. PERASAAN CINTA DAN KASIH SAYANG

 Memang kita boleh guna duit untuk membuat orang tertarik ngan kita untuk orang berkawan dengan kita dan untuk orang bersuka suka ngan kita tapi boleh ka kita dapat perasaan cinta dan kasih sayang yang ikhlas dari depa dengan duit?

4. KESIHATAN DIRI

Kita boleh beli apa jenis ubat sekali pun,pasai kita banyak duit kan tapi kita boleh ka beli kesihatan diri kita jangan sakit sampai mati?

5. KEJAYAAN HIDUP

 Boleh kah kita mencapai kejayaan hidup dengan duit tampa kita berusaha sedaya upaya dan bekerja keras?

6. BAKAT KITA

Bakat ni ada lah anugerah dari Allah.Kita semua dilahirkan dengan bakat2 yang tertentu kita boleh gunakan duit untuk mengasah bakat yang kita dapat dari Allah tapi boleh ka kita beli bakat yang tak dak kat kita seperti ,kalau kita tak dak bakat untuk menyanyi,boleh ka kita dapat bakat tu dengan wang ringgit?

7. SIKAP YANG BAIK

Sikap yang baik ni hanya boleh kita dapat  dengan cara pendidikan yang betoi ,ikhlas dan jugak kasih sayang

8. MASA

boleh ka kita bayar untuk masa kita yang dah berlalu supaya patah balik?

No comments:

Post a Comment